Sok vállalkozás egy ponton személyi problémákba ütközik, legyen szó magas fluktuációról, alacsony alkalmazotti elkötelezettségről vagy egyszerű kommunikációs nehézségekről. A csapatot alkotó alkalmazottak a cég legértékesebb eszközei.
Az egészséges csapat és munkahelyi kultúra nagyban hozzájárulhat vállalkozása termelékenységének és bevételének növeléséhez, megelőzve számos olyan gyakori problémát, amelyek időbe és pénzbe kerülnek a vállalatoknak. Ezáltal boldogabb, egészségesebb és elkötelezettebb munkaerőt kaphat, amely segíti a szervezet sikerét.
Kapcsolódó: Mitől lesz egy nagyszerű vállalati kultúra (és miért számít)
1. Létszámhiány
A munkaerőhiány az egyik leggyakoribb probléma, amellyel a vállalkozások szembesülnek, és gyorsan komoly gondokat okozhat a napi működés során, befolyásolva a szolgáltatások minőségét, a vállalható vagy elvégezhető munka mennyiségét, valamint az alkalmazottak morálját. A létszámhiányos munkahelyeken magasabb a fluktuáció, mivel az alkalmazottak kiégését okozhatja a túlzott munkaterhelés. Mi a megoldás?
Fontos elemezni a konkrét feladatigényeket, és megtalálni azokat a módokat, amelyekkel automatizálni lehet őket mesterséges intelligencia vagy a piacon elérhető eszközök segítségével. Ezután kezdődjön meg a tehetségkutatás. Sajnos sok vállalkozás megvárja, amíg sürgősen szükség van új munkaerőre, mielőtt megkezdené a felvételi folyamatot, pedig a munkaerő-felvétel előrelátást és tervezést igényel. A legjobb akkor kezdeni a felvételt, amikor csapata kapacitásának csak 80%-án dolgozik, így elegendő idő áll rendelkezésre a megfelelő jelöltek megtalálására és betanítására. Ha válsághelyzetben van, érdemes a 90-100%-os kapacitás helyett a 80%-os vagy az alatti kapacitás elérése érdekében dolgozni.
2. Képzés és fejlesztés hiánya
Az egyik leggyakoribb üzleti hiba, amit látok, az, hogy a vállalatvezetők nem fektetnek be alkalmazottaik képzésébe. A hatékony vezetés megköveteli annak felismerését, hogy alkalmazottai végül új lehetőségekért hagyhatják el a céget, ha nem tapasztalnak fejlődést a vezetésük alatt. A magas színvonalú alkalmazottak fejlődni szeretnének, és elégedettebbnek érzik magukat, ha erre lehetőséget kapnak, ami segít hosszabb ideig megtartani őket. Ezért fontos karrierlehetőségeket kínálni, és ezeket megosztani az alkalmazottakkal a jövőbeli növekedés érdekében.
A képzés hiánya emellett az egész vállalkozásban problémákat okozhat. A nem megfelelően képzett alkalmazottak nem tudják hatékonyan ellátni feladataikat, ami arra kényszeríti a többieket, hogy pótolják a hiányosságokat, egyenlőtlen csapatdinamikát teremtve. Ez frusztrációhoz, kiégéshez és személyközi konfliktusokhoz vezethet. A képzés ezért elengedhetetlen a zökkenőmentesen működő vállalkozás és az egészséges munkakultúra megteremtéséhez.
Kapcsolódó: A továbbfejlesztett alkalmazotti képzés 4 nagy előnye
3. Mikromenedzsment
Ha megkérdezzük az alkalmazottakat, hogy milyen vezetési stílust utálnak a legjobban, sokan a mikromenedzsmentet említenék. A helyzet az, hogy sok mikromenedzser nem is veszi észre, hogy ezt teszi – csak próbálnak naprakészek lenni, és felelősségre vonni a csapatukat. A mikromenedzsment gyakran az alkalmazottak iránti bizalom hiányából vagy a túlzottan hierarchikus vezetési struktúrából fakad. Ez a vezetés túlzott beavatkozását jelenti, amely rontja az alkalmazottak és a csapatok teljesítményét.
A mikromenedzsment leküzdéséhez érdemes áttekinteni a vezetői struktúrát és a vezetők interakcióit a csapatokkal. Ha jól választott ki alkalmazottakat, akkor képesnek kell lenniük arra, hogy ellássák feladataikat mindaddig, amíg az elvárások világosak számukra. Adja meg nekik a felelősséget és a felhatalmazást a felmerülő problémák megoldására, és biztosítson számukra támogatást, amikor szükségük van rá.
4. Rossz kommunikáció
A kommunikációs problémák gyakran nehezen felismerhetők, mert más típusú problémáknak álcázzák magukat – például késlekedéseknek vagy személyközi konfliktusoknak. Éppen ezért a kommunikációnak minden szervezet számára prioritást kell élveznie, mivel a kiváló kommunikáció képes megelőzni és megoldani számos problémát.
Mit jelent a kiváló kommunikáció? Bonyolultabb, mint amilyennek látszik, mivel sok vállalat úgy gondolja, hogy jó kommunikációs gyakorlataik vannak, pedig azok nem elégségesek. A kommunikáció alapja a bizalom: az alkalmazottaknak biztonságban kell érezniük magukat, amikor megosztják gondolataikat és felvetik a problémáikat vezetőikkel.
Ez azt is jelenti, hogy a vezetőknek elérhetőknek kell lenniük a kommunikáció fogadására, és az alkalmazottaknak meg kell érteniük, hogy kivel beszélhetnek különböző kérdésekben. Világos kommunikációs eljárásokra és rendszeres, egyszerű folyamatokra van szükség a közös kommunikációs igények kielégítésére. Hasznos, ha a vezetők rendszeresen bejelentkeznek csapataikkal és egyes alkalmazottaikkal, hogy folyamatos párbeszédet folytassanak, és bizalmi kapcsolatot építsenek.
Kapcsolódó: A hatékony kommunikáció létfontosságú a mai sokszínű munkaerő számára. Így biztosíthatja, hogy üzenete egyértelmű legyen.
5. Kiégés és alacsony munkavállalói elégedettség
Ha már megoldotta a fent felsorolt problémákat, sokat tett az alkalmazottak elégedettségének javítása és a kiégés csökkentése érdekében. Azonban ezek komoly és összetett problémák, amelyekkel sok vállalkozás szembesül, és amelyekkel a vezetőknek folyamatosan tisztában kell lenniük. Könnyen előfordulhat, hogy a dolgok visszaesnek, még akkor is, ha korábban jól mentek. A legjobb tanácsom az, hogy figyeljen arra, mi történik a szervezeten belül, és mi az alkalmazottak aggodalma és igényei. Ne feltételezze, hogy tudja. Ne feledje, hogy minden ember egyedi, és a vezetőként hozott döntései hatással vannak a jólétükre, csakúgy, mint az Ön által kialakított munkakörnyezet.
Hol kezdje? Kérdezze meg az alkalmazottait! Beszéljen velük, hogy megtudja, hogyan szeretnék támogatni őket. Évente kétszer küldünk ki anonim felmérést a dolgozóknak, majd megosztjuk a felmérések eredményei alapján végrehajtott változtatásainkat. Ez a transzparencia segít abban, hogy az alkalmazottak érezzék, hogy véleményük fontos, és valóban befolyásolja a szervezet működését.
Az alkalmazotti visszajelzések figyelembevétele és a jól átgondolt változtatások segítenek a kiégés megelőzésében és a munkahelyi elégedettség növelésében. A folyamatos párbeszéd és a pozitív munkahelyi kultúra fenntartása által a vállalkozás vezetői hosszú távon is biztosíthatják a szervezet sikerét.
Ezeknek a személyzeti problémáknak a megoldásával egészségesebb és termelékenyebb munkahelyet hozhat létre. Ne feledje: befektetni a legértékesebb üzleti eszközébe – a csapatába – mindig megéri.